Sök:

Sökresultat:

1339 Uppsatser om Jämförelse av historiska parker - Sida 1 av 90

Perceptionsteori som sÀtt att utvÀrdera parker : eyetracking inom landskapsarkitekturen

NÀr parker och andra grönomrÄden planeras har vi arkitekter ofta en idé om hur omrÄdet Àr tÀnkt att fungera, hur mÀnniskorna ska orienterar sig, uppleva och anvÀnda parken. Vad vi inte vet Àr hur verkligheten sedan blir. DÄ det lÀggs mycket tid och pengar pÄ att planera grönomrÄden för mÀnniskor skulle det vara intressant att veta hur de vi planerar för i slutÀndan upplever det. Arbetet Àr en vetenskaplig undersökning av hur mÀnniskor upplever och uppfattar moderna parker. Arbetet utfördes i samarbete med Psykologiska Institutionen pÄ Stockholms Universitet..

ReligionsÀmnets mÄnga didaktiska utmaningar : - med fokus pÄ livsfrÄgor som lÀr för livet

Syftet med uppsatsen a?r att beskriva och diskutera ?Psychodynamic Movement in Analytical Music Therapy?, en metod inom analytiskt orienterad musikterapi da?r kropp och ro?relse anva?nds som terapeutiska redskap, fo?r att stimulera till o?kad kunskap om psykodynamiskt ro?relsearbete i musikterapi. Metoden ?Psychodynamic Movement in Analytical Music Therapy?, har kroppen som medium fo?r ro?relseimprovisation och kroppsuppfattning i musikterapi. Anva?ndandet av kroppen i ro?relse anses stimulera till o?kad kontakt med inre ro?relse sa?som sinnesfo?rnimmelser, ka?nslor och blockerad psykisk energi, som i sin tur anses underla?tta uttryck och erfarenhet av dessa inre processer.

Kroppen i analytisk musikterapi : en studie av begreppet "Psychodynamic Movement in Analytical Music Therapy"

Syftet med uppsatsen a?r att beskriva och diskutera ?Psychodynamic Movement in Analytical Music Therapy?, en metod inom analytiskt orienterad musikterapi da?r kropp och ro?relse anva?nds som terapeutiska redskap, fo?r att stimulera till o?kad kunskap om psykodynamiskt ro?relsearbete i musikterapi. Metoden ?Psychodynamic Movement in Analytical Music Therapy?, har kroppen som medium fo?r ro?relseimprovisation och kroppsuppfattning i musikterapi. Anva?ndandet av kroppen i ro?relse anses stimulera till o?kad kontakt med inre ro?relse sa?som sinnesfo?rnimmelser, ka?nslor och blockerad psykisk energi, som i sin tur anses underla?tta uttryck och erfarenhet av dessa inre processer.

Utanför det fyrkantiga klassrummet : Historiska studiebesöks vÀrden och betydelse, som de ses av lÀrare och personal vid historiska besöksmÄl i Kalmar

Denna uppsats undersöker vad lÀrare och pedagogisk personal pÄ historiska institutioner tÀnker om elevers studiebesök pÄ platser med historisk anknytning. Dessutom undersöker vi huruvida historiska studiebesök kan frÀmja elevernas historiemedvetande utifrÄn teorin om historiemedvetandets fem processer. UtifrÄn intervjuer med lÀrare pÄ högstadieskolor sÄvÀl som pedagogisk personal pÄ historiska besöksmÄl har vi funnit att det finns tydliga vÀrden i att göra historiska studiebesök samt vissa problem och hinder. Utöver detta har vi funnit att elevers historiemedvetande under vissa förutsÀttning kan frÀmjas av att de fÄr göra dylika besök..

Historiska romaner i historieundervisningen -En kvalitativ undersökning om anvÀndningen av historiska romaner i historieundervisningen.

Syftet med denna undersökning Àr att undersöka hur lÀrare upplever anvÀndningen av skönlitteratur och romaner i undervisningen i allmÀnhet och i historieundervisningen i synnerhet, dÄ i form av historiska romaner. En kvalitativ undersökning har gjorts i form av fyra intervjuer som undersöker om historieundervisningen kan frÀmjas av historiska romaner som ett komplement i undervisningen och hur lÀrarna upplever den historiska romanens möjligheter att vÀcka elevernas intresse för Àmnet historia. I anslutning till detta har jag Àven gjort en mindre undersökning i form av en kvantitativ enkÀt om elevernas lÀsvanor. Undersökningen har sin utgÄngspunkt i de fyra inlÀrningsstilarna och i LÀrarnas Riksförbunds rapport som har undersökt elevers lÀsvanor. Undersökningens resultat visar pÄ att frÀmst bristen pÄ tid, lektionstimmar och de alltför stora klasserna gör att det Àr svÄrt att anvÀnda hela historiska romaner i historieundervisningen.

Leg SSk

Syftet med denna studie var att go?ra en bedo?mning av den postoperativa fo?rloppet i hemmet hos dagkirurgiska ljumskbra?cksopererade patienter. Data insamlade med hja?lp av ho?gstrukturerade telefonintervjuer. En enka?t med standardiserade fra?gor och ikryssbara svarsalternativ som kommer har anva?nts vid telefonintervjuerna. Resultaten fra?n de 52 intervjuerna visade att de flesta patienter inte o?verskred Numerical Rating Scale (NRS) 3 i vila eller ro?relse dag ett.

Analys och berÀkning av konsignationsmaterial i pall hos Parker Hannifin AB i TrollhÀttan

Parker Hannifin AB i TrollhÀttan ingÄr i en koncern som bestÄr av 263 fabriker med över 50 000 anstÀllda. Med 300 anstÀllda produceras, utvecklas och sÀljs huvudkomponenterna i mobila hydraulsystem. Parker i TrollhÀttan har konstruerat och tillverkat fasta pumpar och motorer för lastvagnar sedan 1980-talet.Genom att eliminera aktiviteter som inte Àr vÀrdeskapande och införa nya system strÀvar Parker efter att uppnÄ kortare ledtider, minskat bundet kapitel och stÀndiga förbÀttringar. Orsaken till att Parker vill införa konsignation Àr att det innebÀr mÄnga fördelar. Fördelarna Àr bland annat minskad administration, minskat bundet kapital och ökad tillgÀnglighet av detaljer.Examensarbetet visar att den största vinsten med konsignationslager för kunden Àr att det eliminerar flera delar av flödet mellan avtal till betalning.

Den historiska romanen som didaktiskt verktyg

Syftet med uppsatsen Ă€r att visa och diskutera resultatet av en undersökning kring anvĂ€ndningen av historiska romaner i historieundervisningen. Undersökningen behandlar tvĂ„ klasser i grundskolans sjunde Ă„r och deras arbete med lĂ€sning av historiska romaner kopplade till hĂ€ndelser under andra vĂ€rldskriget. En studie av ett liknande projekt i tvĂ„ gymnasieklasser ingĂ„r i uppsatsen och utgör ett komparativt material. UtifrĂ„n detta analyseras i vilken utstrĂ€ckning historiska romaner Ă€r anvĂ€ndbara i historieundervisningen och vilken funktion litteraturen kan ha, bĂ„de ur elevers och lĂ€rares perspektiv. Ämnesdidaktiska teorier kopplas till arbetsmetoden med fokus pĂ„ elevers inlĂ€rning. Begrepp som historiemedvetande, empati och identitet diskuteras, och hur dessa kan utvecklas nĂ€r man kompletterar lĂ€roböcker med historiska romaner.

SmÄ parker i en tÀtare stad : kan smÄ kvalitativa parker ersÀtta stora kvantitativa grönomrÄden ur ett rekreationsperspektiv?

I mÄnga stÀder sker idag en förtÀtning för att försöka skapa sÄ hÄllbara samhÀllen som möjligt. En förtÀtning av staden har dock inte endast positiva effekter dÄ det idag sker en tydlig minskning av stÀdernas andel vegetation. Vilka blir dÄ konsekvenskerna för denna minskning? Natur och grönska har alltid varit en viktig tillgÄng för mÀnniskors hÀlsa och vÀlbefinnande. Kan man ersÀtta stora kvantitativa grönomrÄdena med smÄ kvalitativa parker? Vilka rekreationsvÀrden försvinner med en minskad storlek? Syftet med arbetet Àr att undersöka och diskutera kring frÄgan: Kan smÄ kvalitativa parker ersÀtta stora kvantitativa grönomrÄden ur ett rekreationsperspektiv? Genom en litteraturstudie har jag undersökt vilka funktioner som rör mÀnniskors hÀlsa och vÀlbefinnande som finns i urbana parker.

Viktreducering av hydraulmaskin F11-010

Möjligheter att reducera vikten pÄ en hydraulmotor, som tillverkas pÄ Parker Hannifin AB i TrollhÀttan, har studerats. MÄlet med arbetet var att ge förslag pÄ hur motorn kan göras lÀttare för att nÄ det framtida mÄlet att erbjuda kunder en lÀttviktsmotor (LWM) lÀmpad som flÀktmotor.För att identifiera komponenterna och deras vikter vÀgdes alla delar var för sig. VÀrdena visade att trumhus, lagerhus, axel och lagerpaket stod för ca 75 % av motorns totala vikt. Arbetet koncentrerades dÀrför pÄ att reducera vikten pÄ dessa delar.Flera koncept togs fram med lÀgre vikt och bibehÄllen prestanda. Vissa delar kontrollerades mot hÄllfasthet med handberÀkningar och FEM-analyser.

Parkers anvÀndning och funktion : en undersökning av tre centrala parker i VÀsterÄs

Uppsatsen handlar om hur VÀsterÄs centrala parker anvÀnds. Arbetet syftar till att utvÀrdera om deras utseende, karaktÀrer och funktioner bidrar till att tillgodose invÄnarnas behov och intressen. Hur anvÀndningen förÀndrades beroende pÄ aspekter som vÀder, vardag eller helgdag samt tid pÄ dagen undersöktes genom platsobservationer vid olika tider och dagar. De tre parkerna Vasaparken, Rudbecksparken och DjÀkneberget i VÀsterÄs valdes ut för undersökningen. Vasaparken och Rudbecksparken liknar till utformning och karaktÀr majoriteten av stadens centrala parker.

Hantering av pallformat hos Parker Hannifin AB i TrollhÀttan

Examensarbetet har utförts pÄ Parker Hannifin AB i TrollhÀttan under lÀsperiod tvÄ vÄrterminen 2011. Parker utvecklar, producerar samt sÀljer hydraulmotorer och hydraulpumpar. Hela koncernen har över 60 000 anstÀllde och Àr verksam vÀrlden över.DÄ ett förbud infördes mot lyfttruckar med Äkande förare inom produktionen för nÄgra Är sedan, har frÄgan angÄende hur interna materialtransporter skall lösas stÀndigt varit aktuell. FrÄgan har tillfÀlligt lösts genom att anvÀnda en sÄ kallad "tvestjÀrt" som förser produktionen med material. "TvestjÀrten" drar upp sin last bakom sig pÄ lyftgafflar vilket gör att den hamnar i en grÄzon om den Àr tillÄten eller inte att anvÀndas i produktionsomrÄdet.

Den historiska berÀttelsen i undervisningen

Syftet med arbetet var att skriva om fem lÀrares uppfattningar kring den historiska berÀttelsen som undervisningsmetod samt dess pÄverkan pÄ elevernas historiemedvetande. Arbetet gick ut pÄ att ta reda pÄ: ? Vad lÀrare anser om historiska berÀttelser som undervisningsmetod och i vilket syfte de har anvÀnt sig utav den och hur den kan utveckla elevernas historiemedvetande. Metoden som anvÀnts i undersökningen för att stödja arbetet var intervjuer. Intervjuerna gav möjligheten att ta del utav fem pedagogers uppfattningar och tankar kring historiskt berÀttande i form utav berÀttelser som metod och vilka erfarenheter det fanns kring dem. VÀldigt kortfattat visade resultatet pÄ att lÀrarna ansÄg att historiska berÀttelser Àr en bra och anvÀndbar metod i historieundervisningen dÄ majoriteten utav lÀrarna var överens om att de fÀngslar barnen och att eleverna uppskattar den, men att den Àven Àr en metod utav mÄnga andra.

Bildanalys, en vÀg till bÀttre förstÄelse av historiska
förlopp?

Syftet med denna uppsats Àr att ta reda pÄ om bildanalys gÄr att anvÀnda i undervisning för att uppnÄ en bÀttre och mer levande förstÄelse för historiska förlopp. För att undersöka detta genomförs ett undervisningsmoment i en Ättondeklass dÀr bilder visas, diskuteras och analyseras. De tvÄ omrÄden som undervisningen behandlar Àr den franska revolutionen och den industriella revolutionen och bilderna Àr valda för att ÄskÄdliggöra dessa historiska förlopp. För att kunna faststÀlla om eleverna uppnÄtt en bÀttre förstÄelse för dessa historiska förlopp anvÀnds observationer, enkÀter och ett skriftligt prov som eleverna fÄr göra i anslutning till de bÄda momenten. Undersökningens resultat visar att eleverna nÄt en bÀttre och mer levande förstÄelse för de tvÄ historiska förloppen som behandlats.

Scientologirörelsen : Scientologirörelsen en systematisk litteraturstudie

Scientologin a?r en nyreligio?s ro?relse som skildrats flitigt inom popula?rlitteraturen, vilket go?r att den blivit na?got bekant fo?r ma?nga. Syftet med denna uppsats a?r att anva?nda en bekant nyreligio?s ro?relse och utifra?n denna skapa ett undervisningsunderlag som ro?r inneha?llet i Religion 2. Uppsatsen behandlar scientologins ka?nnetecken samt fo?rha?llande till va?rldsreligionerna.

1 NĂ€sta sida ->